DGE väljer elbilar och nu startar en ny, fossilfri resa

Sedan ett par månader tillbaka rullar en eldriven Renault Cangoo ZE regelbundet över Älvsborgsbron i Göteborg. Det är DGE:s Frida Gustafsson som är på väg ut till Energihamnen för att ta vattenprover. Det är också början på en långsiktig resa mot fossilfria transporter.

 

När Frida Gustafsson startar den fulladdade bilen i garaget intill DGE:s kontor på Gullbergs Strandgata har den en räckvidd på upp till 20 mils körning, vintertid lite mindre. Hon gillar den nya bilen.

”Den är tyst och smidig och har bra lastutrymme för vår utrustning. Perfekt för korta resor från kontoret till Energihamnen och till Göteborgs Kemanalys där vi gör våra vattenanalyser”, säger Frida.

 

Ett viktigt val

Även på Malmökontoret finns elbilar, en Renult Zeo sedan gammalt och en BMW i3. Den senare med en räckvidd på upp till 30 mil fungerar för resor inom hela Skåne. För Lars Åhsberg, ansvarig för Malmökontoret, är satsningen självklar.

”En elbil innebär inte högre månadskostnad än en dieselbil. Dels får man 60 000 i klimatbonus av staten, dels kostar elen väsentligt mycket mindre än diesel och servicekostnaderna blir lägre. Jag tycker det är viktigt att vi som arbetar med miljöfrågor föregår med gott exempel och visar att det går att köra fossilfritt.”

Men att gå från dieselbil till att köra elbil kräver viss tillvänjning i början, konstaterar Lars. Som att komma ihåg att bromsa genom att släppa på gasen.

”I början, innan jag vant mig vid det, kändes körningen lite ryckig. Men fördelen är ju att batteriet laddas genom att kraften i farten överförs till batteriet.”

 

Laddar i garaget

I Göteborg har Frida och hennes kollegor en laddstolpe i garaget som laddar bilen på åtta timmar. Malmökontoret är tillsammans med hyresvärden Malmö Cityfastigheter igång med att installera en laddstolpe i garaget.

”Det blir en laddstolpe avsedd för två bilar, eftersom ännu en elbil är på ingående, en Nissan E200 som vi kommer använda för fältarbete”, berättar Lars.

Vid längre bilresor kan man behöva använda en publik snabbladdare och då tar en 80 procentig laddning runt 45 minuter – alldeles lagom för en lunchpaus.